Czym nas karmią w turystycznych kurortach? Wyniki kontroli są zatrważające!

Kebab z baraniny bez baraniny, czy dorsz smażony bez dorsza. Takie przypadki oszukiwania klientów wykryła Inspekcja Handlowa podczas kontroli w miejscowościach wypoczynkowych w Polsce. Używanie tańszych składników, niż podano w karcie, nakładanie mniejszych porcji w 80 proc. sprawdzonych lokali.

Inspektorzy sprawdzili 160 restauracji, barów, smażalni ryb, gospód, pizzerii i podobnych lokali położonych w miejscowościach turystycznych lub przy drogach dojazdowych do nich. Nieprawidłowości stwierdzili aż w 127 lokalach (79,4 proc.). Najczęściej dotyczyły zamiany składników oraz niepodawania pełnej informacji o cenach i składnikach.
- Kontrola wykazała, że jakość potraw i rzetelność obsługi w restauracjach w miejscowościach wypoczynkowych pozostawiają dużo do życzenia. Zdarza się, że turyści są tam wręcz oszukiwani. Dostają tańsze mięso, ryby lub sery niż obiecano im to w menu, a porcje bywają niedoważone – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W ramach kontroli inspektorzy sprawdzili 4.018 partii różnych produktów. Różnego rodzaju zastrzeżenia mieli do 1.743, co stanowi 43,4 proc.

W 46 lokalach droższe mięso zastępowano innym. Na przykład kebab z baraniną nie zawierał ani grama baraniny, a w pierogach z farszem jagnięco-wołowym było tylko mięso wołowe, natomiast w gyrosie drobiowym - wieprzowina.

W niektórych restauracjach kucharze serwowali tańszą limandę żółtopłetwą jako droższą solę, a plamiaka jako dorsza.

Zamiast serów fety i oscypka, które, zgodnie z unijnymi przepisami, są Chronionymi Nazwami Pochodzenia, klienci dostawali tańsze sery, najczęściej odpowiednio ser sałatkowy Favita i roladę ustrzycką.

W 17 kontrolowanych lokalach oszukiwano na wadze, nakładając zbyt małe porcje. Dawano zbyt mało mięsa, np. w placku po zbójnicku z wołowiną inspektorzy stwierdzili mniej niż 50 g mięsa na deklarowane 120 g, a porcja okonia zawierała 137 g mięsa ryby zamiast deklarowanych 200 g.

W 20 lokalach inspektorzy znaleźli towary przeterminowane, m.in. przyprawy, przetwory mięsne, sery. W 10 lokalach były brudne podłogi, urządzenia chłodnicze i sprzęt stykający się z żywnością.

Nieprawidłowe podawanie cen stwierdzono w 50 lokalach – w cenniku brakowało informacji, ile dania lub napoju dostaniemy za daną kwotę.

Inspekcja Handlowa ukarała 25 osób odpowiedzialnych za sprzedaż zafałszowanej lub złej jakości żywności. Kary za to wyniosły w sumie 28,1 tys. zł. Efektem kontroli było też 45 mandatów na łączną kwotę 8,6 tys. zł. Dostali je m.in. właściciele lokali, w których panowały złe warunki sanitarne, były przeterminowane produkty czy niezalegalizowane wagi. IH skierowała też do sądu 13 wniosków o wymierzenie kar za nierzetelną obsługę (oszustwo) lub przygotowywanie potraw z przeterminowanych produktów.

Wybierasz się do restauracji lub baru? Zwróć uwagę:

na cennik – masz prawo wiedzieć przed złożeniem zamówienia, ile wyniesie rachunek i jaką ilość potrawy dostaniesz,
na wykaz składników – musi być dostępny, np. w menu, cenniku; zwróć uwagę szczególnie na substancje, które mogą powodować alergie,
na zapach i czystość – jeśli masz zastrzeżenia do sali jadalnej, prawdopodobnie w kuchni jest jeszcze gorzej.

Ogólnopolska kontrola odbyła się w III kwartale 2017 r. IH wybrała lokale na podstawie skarg i ustaleń z poprzednich kontroli, a pozostałe – losowo.

Agnieszka Olejniczak

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

06.05.2018, 00:12

Byłam dziś w jednym z łódzkich kolosów handlowych. W środku gorąco więc zawinęliśmy na lody do pewnej znanej firmy. Godzina 15.00. Większości smaków brak. Wzięliśmy bananowe. Tragedia. Zero smaku; tylko cukier. Dwie młode sprzedawczynie założyły gumowe rękawiczki i zaczęły myć półki na których leżały obłędnie drogie ciastka. Spryskiwały obficie szyby i rozmazywały płyn po ściankach. Byłoby O.K. gdyby nie fakt, że te ciacha wciąż tam były! Za chwilę, gdy pojawił się klient nie zdejmując rękawiczek podały mu lody i ciastka. Powiadomiliśmy mailem firmę o zachowaniu sprzedawczyń. Może nikt więcej nie nabierze się na to g.......

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3