Co zrobić, by prawo było przestrzegane, a ruch odbywał się płynnie, jakie są finansowe i techniczne ograniczenia możliwości budowy infrastruktury? Jak zabrać o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów? Na takie pytania próbowali sobie odpowiedzieć uczestnicy debaty, którą we wtorek (11 czerwca) policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Radomsku zorganizowali w Miejskim Domu Kultury. Najpierw funkcjonariusze mówili o programie „Dzielnicowy bliżej nas” oraz aplikacji Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa. To dwa kanały, które mogą pośredniczyć między mieszkańcami a policją, a które służą m. in. zgłaszaniu nieprawidłowości w organizacji ruchu czy infrastrukturze.
O priorytetach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad związanych z nowymi inwestycjami i zmianami na drogach krajowych mówił Zbigniew Paliński, naczelnik wydziału bezpieczeństwa ruchu drogowego i zarządzania ruchem GDDKiA. Jak podkreśla, Generalna prowadzi inwestycje według planu zatwierdzonego przez ministerstwo, pieniędzy na interwencyjne inwestycje po prostu nie ma.
A interwencji jest wiele. Te dotyczą m. in. ruchu tranzytowego prowadzonego przez miasta. Paliński przypomina, że od 6 lat procedowana jest decyzja w sprawie budowy obwodnicy Radomska, ta ma się pojawić do grudnia 2019, ale potem przyjdzie czas na odwołania i protesty, o inwestycji będzie więc można mówić nie wcześniej niż za 5 lat. Tymczasem sugeruje, by ruch lokalny odbywał się ulicami będącymi w zarządzie gminy i powiatu. Wiele wniosków dotyczy też budowy chodników i ścieżek rowerowych, ale jak tłumaczy przedstawiciel GDDKiA, nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. Wydzielanie ścieżek z jezdni nie jest bezpiecznym rozwiązaniem, a budowa chodników czy nowych ścieżek wiąże się z koniecznością budowy kanalizacji, a to już duże inwestycje.
Wyznaczanie przejść dla pieszych i budowa na nich sygnalizacji to kolejne prośby mieszkańców. I w tym przypadku nie na wszystkie można odpowiedzieć pozytywnie, powodem może być niedostateczna widoczność czy brak oświetlenia. Jak podkreśla naczelnik z GDDKiA, ze statystyk wynika, że bezpieczniej jest w miejscach gdzie nie ma oznakowanych przejść dla pieszych.
O stanie dróg powiatowych mówił Aleksander Broszkowski, naczelnik wydziału zarządzania drogami w starostwie powiatowym w Radomsku. W zarządzie powiatu znajduje się obecnie 429 km dróg , wiele z nich jest w dużym stopniu zdegradowanych, bo nie były remontowane od kilkudziesięciu lat. Brakuje też ścieżek rowerowych i chodników. Niestety powiatu nie stać na to, by modernizować i rozbudowywać infrastrukturę drogową. Inwestycje prowadzone są w miarę możliwości, w miejscach, gdzie remonty są najpilniejsze.
Monika Andrysiak z urzędu miasta Radomska przedstawiła plan rozwoju miejskich ścieżek rowerowych. Obecnie sieć ścieżek jest bardzo skromna, w planach jest utworzenie ścieżek w okolicach miejsce rekreacji m. in. lasu na Suchej Wsi, tężni czy zbiornika na Wymysłówku.
Wzorcowe rozwiązania, które znacznie wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa na ulicach, zaprezentował przedstawiciel Jaworzna. W ciągu ostatnich lat znacznie zmniejszyła się tu liczna kolizji i wypadków, a to za sprawą „niesamochodowej polityki”. W Jaworznie świetnie działa komunikacja miejsca, ruch na drogach uspokojono poprzez zwężenie ulic oraz wyniesienie przejść dla pieszych. To tutaj powstała pierwsza w Polsce velostrada, czyli całkowicie bezkolizyjna droga dla rowerzystów prowadząca do najważniejszych punktów miasta, budowane są też parkingi dla rowerów. Infrastruktura przystosowana jest do możliwości percepcji uczestników ruchu.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?