Radomsko: Policyjna debata o bezpieczeństwie na drogach [ZDJĘCIA]

mkZaktualizowano 
Radomsko: Policyjna debata o bezpieczeństwie na drogach fot. M. Kulka
11 czerwca w MDK w Radomsku obyła się debata ph. "Wpływ infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów".

Co zrobić, by prawo było przestrzegane, a ruch odbywał się płynnie, jakie są finansowe i techniczne ograniczenia możliwości budowy infrastruktury? Jak zabrać o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów? Na takie pytania próbowali sobie odpowiedzieć uczestnicy debaty, którą we wtorek (11 czerwca) policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Radomsku zorganizowali w Miejskim Domu Kultury. Najpierw funkcjonariusze mówili o programie „Dzielnicowy bliżej nas” oraz aplikacji Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa. To dwa kanały, które mogą pośredniczyć między mieszkańcami a policją, a które służą m. in. zgłaszaniu nieprawidłowości w organizacji ruchu czy infrastrukturze.

O priorytetach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad związanych z nowymi inwestycjami i zmianami na drogach krajowych mówił Zbigniew Paliński, naczelnik wydziału bezpieczeństwa ruchu drogowego i zarządzania ruchem GDDKiA. Jak podkreśla, Generalna prowadzi inwestycje według planu zatwierdzonego przez ministerstwo, pieniędzy na interwencyjne inwestycje po prostu nie ma.

A interwencji jest wiele. Te dotyczą m. in. ruchu tranzytowego prowadzonego przez miasta. Paliński przypomina, że od 6 lat procedowana jest decyzja w sprawie budowy obwodnicy Radomska, ta ma się pojawić do grudnia 2019, ale potem przyjdzie czas na odwołania i protesty, o inwestycji będzie więc można mówić nie wcześniej niż za 5 lat. Tymczasem sugeruje, by ruch lokalny odbywał się ulicami będącymi w zarządzie gminy i powiatu. Wiele wniosków dotyczy też budowy chodników i ścieżek rowerowych, ale jak tłumaczy przedstawiciel GDDKiA, nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. Wydzielanie ścieżek z jezdni nie jest bezpiecznym rozwiązaniem, a budowa chodników czy nowych ścieżek wiąże się z koniecznością budowy kanalizacji, a to już duże inwestycje.

Wyznaczanie przejść dla pieszych i budowa na nich sygnalizacji to kolejne prośby mieszkańców. I w tym przypadku nie na wszystkie można odpowiedzieć pozytywnie, powodem może być niedostateczna widoczność czy brak oświetlenia. Jak podkreśla naczelnik z GDDKiA, ze statystyk wynika, że bezpieczniej jest w miejscach gdzie nie ma oznakowanych przejść dla pieszych.

O stanie dróg powiatowych mówił Aleksander Broszkowski, naczelnik wydziału zarządzania drogami w starostwie powiatowym w Radomsku. W zarządzie powiatu znajduje się obecnie 429 km dróg , wiele z nich jest w dużym stopniu zdegradowanych, bo nie były remontowane od kilkudziesięciu lat. Brakuje też ścieżek rowerowych i chodników. Niestety powiatu nie stać na to, by modernizować i rozbudowywać infrastrukturę drogową. Inwestycje prowadzone są w miarę możliwości, w miejscach, gdzie remonty są najpilniejsze.

Monika Andrysiak z urzędu miasta Radomska przedstawiła plan rozwoju miejskich ścieżek rowerowych. Obecnie sieć ścieżek jest bardzo skromna, w planach jest utworzenie ścieżek w okolicach miejsce rekreacji m. in. lasu na Suchej Wsi, tężni czy zbiornika na Wymysłówku.

Wzorcowe rozwiązania, które znacznie wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa na ulicach, zaprezentował przedstawiciel Jaworzna. W ciągu ostatnich lat znacznie zmniejszyła się tu liczna kolizji i wypadków, a to za sprawą „niesamochodowej polityki”. W Jaworznie świetnie działa komunikacja miejsca, ruch na drogach uspokojono poprzez zwężenie ulic oraz wyniesienie przejść dla pieszych. To tutaj powstała pierwsza w Polsce velostrada, czyli całkowicie bezkolizyjna droga dla rowerzystów prowadząca do najważniejszych punktów miasta, budowane są też parkingi dla rowerów. Infrastruktura przystosowana jest do możliwości percepcji uczestników ruchu.

polecane: FLESZ: Turystyka kosmiczna nie taka kolorowa

Materiał oryginalny: Radomsko: Policyjna debata o bezpieczeństwie na drogach [ZDJĘCIA] - Radomsko Nasze Miasto

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
K
Kierowca

A co z zapadającą się jezdnią naprzeciw komendy? Czy to nie zagraża bezpieczeństwu kierowców i rowerzystów? A jak ten odcinek zostanie wyłączony z ruchu to ciekawe którędy będziemy jeździć z Wymysłowskiej, Lipia i Szczepocic... Zamiast debatować warto działać... albo inaczej: po owocnej debacie należy wnioski wcielać w życie i poprawiać bezpieczeństwo :) Nie ma ścieżki rowerowej do tężni, ani dalej w stronę lasu na Wymysłowskiej, a ruch rowerowy jest tam bardzo duży. Jeżdżą tam całe rodziny i często z małymi dziećmi. Czy podczas debaty ktoś przedstawił, pomysł zwiększenia tam bezpieczeństwa? Jezdnia jest wąska, a brawurowo jeżdżących zarówno kierowców jak i rowerzystów nie brakuje :(

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3