Sportowe audi, bezpieczne volvo, dynamiczna kia czy ekskluzywne BMW? Przed takim wyborem i związanymi z tym dylematami stanęło w ostatnich miesiącach około pół tysiąca mieszkańców naszego powiatu.
W sumie w 2013 i 2014 roku (do połowy października) zarejestrowano ponad 1300 nowych pojazdów, w tym samochodów osobowych, dostawczych, traktorów czy motorowerów - jak podaje wydział komunikacji starostwa powiatowego. W tej liczbie około 500 to osobówki. Najczęściej kupowanymi przez mieszkańców powiatu markami były kie, volkswageny, ople i skody.
Na ulicach pojawiły się także auta, na które ci mieszkańcy, którzy muszą wyżyć z minimalnych pensji krajowych, musieliby odkładać caluteńkie zarobki przez co najmniej 10 lat. Wynika tak z naszych wyliczeń, a porównywaliśmy cenniki oficjalnych dealerów poszczególnych marek.
W Radomsku możemy zobaczyć kilka "salonowych" bmw serii 5 z 2013 i 2014 roku. Takie auto w swojej najuboższej wersji kosztuje około 218 tys. zł. Podstawowy diesel w gamie ,,piątki" może pochwalić się mocą 150 KM oraz momentem obrotowym 360 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 9,5 sekundy, zredukowano także spalanie - katalogowo wynosi około czterech i pół litra na sto kilometrów.
Kupujący auta w salonie lubią także audi - nowych zarejestrowano około 20 (od 2013 roku do połowy października 2014 roku). Najprawdopodobniej najdroższy to model A6. W salonie trzeba za niego zapłacić co najmniej 180 tys. zł, w najuboższej wersji można go dostać już za ,,jedyne" 150 tys. zł.
Od niedawna po Radomsku jeździ też kilka volvo. Za "najtańsze", z serii V40, trzeba zapłacić co najmniej 80 tys. zł.
Mieszkańcy najchętniej stawiali jednak na kię. Cee'd w najtańszej wersji kosztuje nieco ponad 50 tysięcy złotych.
Ciekawe jest również to, że radomszczanie odchodzą od klasyki. Na liście zarejestrowanych aut w latach 2013 i 2014 nie było ani jednego mercedesa - oprócz dostawczych.
Zmiany w przepisach
Od 1 stycznia tego roku miały wejść w życie rozporządzenia, których założeniem było dopuszczenie w Polsce rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie. Na pozwolenie rejestracji samochodu z Anglii trzeba będzie jednak jeszcze poczekać
Z informacji Ministerstwa Infrastruktury wynika, iż trwają jeszcze uzgodnienia międzyresortowe. Jak długo, nie wiadomo.
Proponowane rozwiązania, oprócz założeń umożliwiających rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie, przewidują także pewne ograniczenia wynikające ze względów bezpieczeństwa. Tego typu pojazd będzie mógł poruszać się po polskich drogach, jeśli światła przednie i tylny reflektor przeciwmgielny zostaną dostosowane do ruchu prawostronnego. Co więcej, samochód będzie musiał być wyposażony w prędkościomierz działający w skali km/h lub jednocześnie km/h i mph.
Dodatkowo, auto wyposażone musi zostać w lusterko wsteczne umożliwiające obserwację obszaru po lewej stronie pojazdu.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?