Wszystko przez radomszczański "mostek", wiadukt kolejowy nad łącznikiem między ul. Reymonta i Sierakowskiego. Gdy kolej zamknęła tą drogę, zwiększyły się korki i kolejki przy zamkniętych szlabanach na okolicznych przejazdach. Łącznik ułatwiał komunikację w mieście podzielonym torami. Stan techniczny nie pozwolił jednak na jego dłuższe użytkowanie.
Władze miasta podejmowały starania, by wspólnie z PKP PLK doprowadzić do otwarcia przejazdu. Przygotowano projekt porozumienia w sprawie wspólnej inwestycji. Magistrat w budżecie zarezerwował na to 4 mln zł. Drugie 4 mln zł miało kosztować zagospodarowanie terenów wokół przejazdu po udostępnieniu go kierowcom i pieszym.
Niespodziewanie doszło do zacięcia. Gdy miasto spytało Regionalną Izbę Obrachunkową, jak współfinansować taką inwestycję, RIO odpowiedziała, iż... jest to niemożliwe.
- Dowiedzieliśmy się, że współfinansowanie remontu wiaduktu z naszych pieniędzy jest niedopuszczalne. Gmina nie może wydać złotówki na to, czego właścicielem jest kolej - tłumaczyła prezydent Anna Milczanowska.
Skutki prawne decyzji RIO dotyczą nie tylko Radomska, ale i samorządów w całej Polsce - żaden samorząd nie powinien takiej współpracy prowadzić. Tymczasem, jak usłyszeliśmy w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, co roku prowadzonych jest kilkanaście wspólnych inwestycji. Przykłady? W Mostach k. Lęborka wyremontowano przejazd kolejowy, trwają przygotowania do budowy nowego przystanku. Bydgoszcz razem z PLK, podobnie jak Radomsko, szykuje się do przebudowy sporego wiaduktu. W Opocznie trwają prace przy budowie przystanku na Centr. Magistrali Kolejowej. PKP PLK wykona peron a samorząd doprowadzi dojścia do niego...
Skąd wziął się problem? Radomsko, decydując się na dofinansowanie budowy wiaduktu, powołało się na ustawę o trans-porcie kolejowym, która taką możliwość dopuszcza. RIO jednak wskazuje na ustawę o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, gdzie wprost napisano, że na takie inwestycje pieniądze przekazuje jedynie minister transportu.
Prezydent Radomska poszła po pomoc do ministra transportu i parlamentarzystów... Kilka dni temu przedstawiła radnym pismo do posłanki PO,Elżbiety Radziszewskiej, przekazane też do wiadomości prezydenta Radomska. Wynika z niego, że ministerstwo transportu uważa, że wspólne inwestycje z samorządami w infrastrukturę kolejową są dopuszczalne. Podpisał się pod tym wiceminister Andrzej Massel, któremu podlega kolej.
- Pani poseł wystąpi do RIO o reinterpretację przepisów. My zrobimy podobnie. Mam nadzieję, że RIO jednak zmieni swoje stanowisko - mówi Anna Milczanowska.
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?