Jeśli mamy do czynienia z nieruchomością (działką, mieszkaniem czy domem), która ma dostęp do mediów w postaci gazu i prądu, należy udać się maksymalnie w ciągu 7 dni od momentu podpisania umowy końcowej do operatora odpowiedzialnego za dostawę w/w mediów i zawrzeć nowe umowy. Ważne jest to, aby spisać stany liczników na dzień przekazania nieruchomości i z taki protokołami udać się do odpowiednich placówek. Zwlekanie z tymi formalnościami może skutkować np. zdjęciem licznika od energii elektrycznej.
Jeśli nabywamy nieruchomość, która jest w zasobach spółdzielni mieszkaniowej, należy udać się do zarządu w celu zgłoszenia zmiany właściciela (swoją drogą akt notarialny jest wysyłany przez notariusza do siedziby spółdzielni). Później udajemy się do administracji w celu wyliczenia opłat z tytułu comiesięcznego czynszu.
Natomiast jeśli nabywamy odrębną nieruchomość z udziałem w gruncie, którą zarządza wspólnota mieszkaniowa, musimy sami udać się do siedziby zarządu i zgłosić zmianę właściciela. Wówczas zostanie nam naliczony czynsz.
W przypadku nieruchomości, która jest obciążona hipoteką (byłych właścicieli), my jako nowi nabywcy, po podpisaniu aktu notarialnego powinniśmy otrzymać od poprzednich właścicieli odpowiednie zaświadczenie z banku o spłacie kredytu i zwolnieniu hipoteki. Z tymi zaświadczeniami udajemy się do Sądu Wieczystoksięgowego i składamy wniosek o wykreślenie hipoteki. Po około 3 miesiącach powinniśmy otrzymać listem poleconym zaświadczenie o zwolnieniu hipoteki.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?