Przez trzy miesiące pracownicy Miejskiego Domu Kultury przeprowadzali ankiety i brali udział w szkoleniach, a wszystko po to, by stworzyć nową ofertę kulturalną, idealnie dopasowaną do potrzeb mieszkańców. W analizie oczekiwań i zbudowaniu nowej strategii kulturalnej pracownikom pomogła firma MONITOR z Łodzi. 8 listopada podczas otwartej debaty zaprezentowano efekty pracy.
Ankiety dotyczące oceny działalności placów i oczekiwań wobec niej przeprowadzono wśród około 200 osób odwiedzających MDK. Pytano je m. in. o słabe i mocne strony domu kultury, o to z jakich powodów przychodzą do MDK, jakich propozycji korzystają, jakie wydarzenia uważają za najbardziej udane, jakie zmiany by wprowadzili.
- Najważniejsza uwaga na plus to to, że MDK jest bardzo ważną placówką w życiu społecznym Radomska. Jest jednak sporo zastrzeżeń i uwag, które uczestnicy badania sformułowali - mówi Dorota Cierniak-Dymarczyk, właściciel firmy badawczo-szkoleniowej Monitor z Łodzi.
Z analizy ankiet wynika, że radomszczanom brakuje dobrego kina i aktualnych premier (ankiety prowadzone były w sierpniu), warsztatów tematycznych (np. muzycznych) oraz koncertów. Radomszczanie sugerują rozszerzenie formy i treści zajęć. Mają zastrzeżenia do wyposażenie pracowni plastycznej i muzycznej, wskazują także na potrzebę remontu parkietu w sali tanecznej. Bardzo często powtarzała się sugestia utworzenia kawiarenki, w której można by oczekiwać na spektakle i seanse, a która dodatkowo pełniłaby funkcję towarzyską.
Słabą stroną domu kultury jest promocja i komunikacja, natomiast najlepiej odbiorcy oceniają kolejno kino, koncerty, spektakle i zajęcia zespołów amatorskich.
- Te wnioski są niezwykle cenne, bo takie badania zostały przygotowane pierwszy raz. Jako zespół domu kultury pracowaliśmy nad analizą SWOT, podczas szkoleń i treningów musieliśmy sobie uświadomić, rzeczy które na co dzień umknęły naszej uwadze. Dostrzec dobre strony, ale także z odwagą spojrzeć na problemy, których Ne wiedzieliśmy. To bardzo nam pomogło – mówi Elżbieta Kwiatkowska, dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Radomsku.
Jak radzić sobie z problemami i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców?
- Istnieje potrzeba współtworzenia oferty domu kultury, czegoś co nazywamy modelem partycypacyjnym - udziału w kształtowaniu tej oferty. Pojawił się szereg bardzo szczegółowych propozycji, np . kawiarenka, która miałaby się mieścić w domu kultury, która miałaby spełniać nie tylko funkcje gastronomiczne, ale byłaby tym miejscem gdzie można spełniać się towarzysko, spędzać czas przed filmem.... po filmie - mówi Dorota Cierniak-Dymarczyk.
- Chcemy w ramach konsultacji z organizacjami pozarządowymi, mieszkańcami i instytucjami wypracować dobrą ofertę, która będzie satysfakcjonowała mieszkańców, zbudować tę ofertę w sieci partnerstw - tłumaczy dyrektor MDK.
Jaka jest zatem nowa misja i wizja Miejskiego Domu Kultury, która pracownicy wypracowali podczas szkoleń?
WIZJA
Miejski Dom Kultury będzie nowoczesną instytucją kultury, zorientowaną na edukację, kino i teatr. Wrażliwy na potrzeby kulturalne mieszkańców, otwarty na wymianę doświadczeń i partnerstwa stworzy sieć współpracy na rzecz kultury i integracji społecznej. Miejski Dom Kultury będzie animował działania kulturalno-społeczne, wszechstronnie edukował do aktywnego uczestnictwa w kulturze i zapewniał różnorodne formy spędzania wolnego czasu.
Wprowadzając nowe, różnorodne projekty w swoim programie uwzględniać będzie sprawdzone, dotychczasowe formy, wprowadzał nowe projekty, nowe technologie, uwzględniał mobilność działań artystycznych i wielość źródeł finansowania. Dzięki temu stanie się żywym centrum kulturalnym, w którym będzie pracował aktywny, kompetentny i kreatywny zespół ludzi. Budynek będzie nowoczesny, wielofunkcyjny, pozbawiony barier dla osób niepełnosprawnych, a jego wnętrza staną się przyjaznym miejscem spotkań i działań kulturalnych.
MISJA
Misją Miejskiego Domu Kultury w Radomsku jest pozyskanie i przygotowanie mieszkańców do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenia jej wartości, troska o zaspokajanie potrzeb kulturalnych poprzez ich rozpoznawanie oraz inicjowanie, stymulowanie, organizowanie i wspieranie różnorodnych działań kulturalno- społecznych.
Działamy w myśl hasła: Z pasją dla kultury! Kultura z pasją!
Czytaj więcej nt. nowej strategii kulturalnej MDK za tydzień, w tygodniku "Co Nowego" (z "Dziennikiem Łódzkim" 16 listopada).
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?