Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Planujesz urlop? Poznaj swoje prawa. Rzecznik Konsumentów w Radomsku przypomina. ROZMOWA

Klaudia Gajda
K. Gajda
Planujesz wakacyjny wypoczynek? Poznaj swoje prawa. Radomszczański Rzecznik Praw Konsumentów Michał Sewerynek przypomina, o czym pamiętać w czasie urlopu.

Od majówki rozpoczyna się sezon wyjazdowy, za pasem wakacje. Jak walczyć o swoje prawa kiedy wycieczka, hotel, pensjonat nie spełniają naszych oczekiwań.

W takiej sytuacji może do przedsiębiorcy – organizatora złożyć odpowiednią reklamację. Powinien udokumentować swoje zastrzeżenia np. jeżeli udał się do hotelu i są nieodpowiednie warunki, niezgodne z umową, może zrobić odpowiednią dokumentację w postaci zdjęć. Reklamację dla celów dowodowych konsument powinien w formie pisemnej, najlepiej to zrobić jak najszybciej. Choć obecne przepisy pozwalają tutaj trzy letni okres dochodzenia roszczeń przez konsumenta.

A co jeśli organizator rozpatrzy taką reklamację negatywnie?

W takim przypadku można szukać pomocy u nas, u Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Tutaj podejmujemy interwencje pisemne w przypadku takich zgłoszeń. W trakcie roku zdarzają się oczywiście taki przypadki reklamacji rozpatrzonych negatywnie. Już u nas w znacznej części udaje się to jednak załatwić pozytywnie.

A na co zazwyczaj są skargi od konsumentów w przypadku wyjazdów?

Najczęściej jest to jakość świadczonej usługi, warunki pobytu w hotelach, okolica, hałas w okolicy. Był taki przypadek, że obok hotelu trwały roboty budowlane lub też hotel był położony bardzo blisko stacji kolejowej.

Za granicą też można walczyć o swoje prawa?

Tak, zdarza się tak, że podczas wyjazdu ktoś robi zakupy a będzie chciał dokonać jego reklamacji. Takie sprawy zgłasza się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W każdym kraju jest taka instytucja.

Powinno się walczyć o swoje prawa czy czasami lepiej odpuścić?

Ja myślę, że w każdym przypadku należy dochodzić roszczeń. Uważam, że przedsiębiorca powinien wykonać umowę według przewidywanych warunków a konsument nie powinien być w żadnym względzie poszkodowany. Podstawą zawsze jest umowa. Ja dla konsumentów polecę strony internetowe Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Europejskie Centrum Konsumenckie, jest tu dużo porad jeśli chodzi o usługi turystyczne i lotnicze. Są także wzory reklamacji, odpowiednich druków do każdej sytuacji.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na radomsko.naszemiasto.pl Nasze Miasto