Plener fotograficzny "Krajobrazy.pl" z Fundacją Foto Pozytyw z Radomska

red.
Fundacja Foto Pozytyw
W dniach 24 - 26 lutego Fundacja Foto Pozytyw zorganizowała kolejny plener fotograficzny z cyklu KRAJOBRAZY.PL. Współorganizatorem tego wydarzenia był artysta fotograf Jarek Dumański.

Uczestnicy rozpoczęli plener od wizyty w Muzeum Produkcji Zapałek w Częstochowie. Jest to miejsce z duszą i z łezką sentymentu dawnej świetności tego miejsca. Warto było mieć możliwość fotografowania tej przestrzeni, tym bardziej że w związku z budową drogi ta forma zakładu ulegnie na pewno zmianie. Następnie pomimo niesprzyjającej pogodzie uczestnicy pleneru ruszyli w miasto by pokazać Częstochowę poza utartym szlakiem.

Atrakcją był zapewne szlak częstochowskich zakładów Elanex i fabryki włókienniczej Pelzera wraz z osiedlami dla pracujących tam robotników. Oczywiście świat idzie do przodu a po świetności tych fabryk pozostały tylko mury. Mury, które mogłyby opowiedzieć niejedną historię tych miejsc, ale niestety milczą. Każdy z fotografujących uczestników znalazł w tych przestrzeniach coś dla siebie. Plener został tak przygotowany, aby dawał możliwości kreatywnego twórczego poszukiwania kadru fotograficznego.

Następnym punktem, a zarazem atrakcją poruszania się w industrialnych tematach bardzo późną wieczorową porą było Muzeum Drukarstwa Rodziny Kamińskich w Radomsku. To miejsce pełne wyczuwalnej pasji i tradycji stało się przestrzenią poszukiwania przez fotografików detalu, piękna starych drukarskich maszyn. Zapach farby drukarskiej jeszcze bardziej potęgował doznania nie tylko wizualne, ale również pobudzał inne zmysły i wyobrażenia.

Sobota to poranna wizyta w zakładzie produkcyjnym Metalurgia S.A. Radomsko Drugi dzień, a już wszyscy stwierdzi, że to jest wisienka na torcie. Opieka naszego przewodnika po tym miejscu była na bardzo wysokim poziomie. Przestrzeń hal i znajdujących się tam maszyn spowodowała, że kilka godzin w tym miejscu przemknęły jak dosłownie sekunda. Uczestnicy naprawdę mieli co fotografować.

Z przestrzeni industrialnej przenieśliśmy się w fotografie krajobrazu i zawitaliśmy do Przedborskiego Parku Krajobrazowego gdzie znajduje się Europejskie Centrum Budo Dojo Stara Wieś. Unikatowa Japońska wioska na skale Europy i krajobrazy tego miejsca spowodowały jeszcze długo ożywioną dyskusję na temat teko miejsca. Poruszając się po Parku Krajobrazowym, mieliśmy możliwość fotografowania przyrody w zimowej scenerii. Pogoda i światło towarzyszące uczestnikom pleneru było tak zróżnicowane, że można by było powiedzieć, że w ciągu paru godzin mieliśmy uroki słonecznej wiosny aż do kapryśnej śnieżnej i deszczowej zimy. Wieczorem odwiedziliśmy Muzeum Ludowe w Przedborzu posiadające najlepsze zbiory etnograficzne, można zaryzykować stwierdzeniem w województwie łódzkim.

Późnym wieczorem uczestnicy wrócili do Radomska, by po kolacji móc już odpocząć w Hotelu Restauracji i Browar Metalurgia. Niedziela To dalszy ciąg fotografowania ziemi radomszczańskiej, Przedborskiego Parku Krajobrazowego oraz otuliny Sulejowskiego Parku Krajobrazowego. Zanim jednak tam dotarliśmy to bardzo zimny poranek, spędziliśmy na rozlewiskach rzeki Pilicy w okolicach miejscowości Grodzisko. Uczestnicy pleneru odwiedzili kapliczkę w lesie nad Pilicą, zobaczyli okopy z II Wojny Światowej, Odwiedzili bramę pałacu Ostrowskich /Potockich. Mieli możliwość fotografowania brzegów Pilicy.

Niedziela to odwiedziny w budowlach minionej epoki, pierwszą z nich to Zbór Ariański w Łapczynej Woli, później to Dwór obronny w Bąkowej górze. Natomiast aleja wierzb w Bąkowej Górze zafascynowała uczestników do takiego stopnia, że poczucie reżimu czasowego całkiem się zatarło. Jadąc w kierunku otuliny Sulejowskiego Parku Krajobrazowego odwiedziliśmy ciekawy most nad Pilicą w miejscowości Trzy Morgi. Plan był obfity w Atrakcje turystyczne województwa łódzkiego oraz miasta Częstochowy i nie na wszystko starczyło czasu. W dyskusjach fotograficy nie raz mówili, że są bardzo zadowoleni z tego co widzieli i co mogli zatrzymać w kadrze jako zdjęcie. Już niebawem przygotujemy wystawę z tego pleneru. Foto Pozytyw zachwyca fotografią turystyczną.

Informacja: Marcin Kwarta/Fundacja Foto Pozytyw

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Materiał oryginalny: Plener fotograficzny "Krajobrazy.pl" z Fundacją Foto Pozytyw z Radomska - Radomsko Nasze Miasto