Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorcy oraz umowy z dostawcami prądu i gazu wciąż sprawiają najwięcej kłopotów konsumentom z Radomska i powiatu radomszczańskiego. Rzecznik konsumentów właśnie podsumował swoje ubiegłoroczne działania, a jak co roku, było komu doradzać i pomagać.
- Wciąż najwięcej spraw zgłaszanych przez klientów wiąże się z podpisywaniem umów poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na różnego rodzaju pokazach. Konsumenci często są przekonani, że dostają towar w prezencie, tymczasem podpisują umowę kupna, zwykle na raty, a potem nie wiedzą, jak się z niej wycofać. Pamiętajmy, że od umowy można odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Niestety konsumenci zwykle przychodzą do mnie już po tym terminie i pojawia się problem – mówi Michał Sewerynek. Powiatowy rzecznik konsumentów radzi, by przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy zawsze dokładnie ją przeczytać i wiedzieć, co się podpisuje. Po podpisaniu dokumentu trzeba też pamiętać, by zawsze zachować swój egzemplarz.
Sporo problemów mieszkańcom powiatu radomszczańskiego w ubiegłym roku sprawiły też umowy z dostawcami prądu i gazu. Jedna z firm ogłosiła upadłość i klienci nie mogli odzyskać pieniędzy, które w nadwyżce wpłacili za prognozowane rachunki.
Zdaniem rzecznika, świadomość konsumentów z roku na rok rośnie. - Gdy już ktoś przychodzi po pomoc, zadaje konkretne pytania, na przykład dotyczące przepisów, o których czytał w internecie. Klienci interesują się swoimi prawami, a przepisy bardzo szybko się zmieniają i bywa, że artykuły w internecie są nieaktualne – mówi Michał Sewerynek.
W 2018 roku powiatowy rzecznik konsumentów w Radomsku udzielił 1153 porad (o 40 więcej niż w roku poprzednim). Sporządzono 5 zawiadomień do prokuratury, 4 dotyczyły wprowadzenia w błąd co do podmiotu, z którym zawierana jest umowa, a jedno dotyczyło sfałszowania podpisu na umowie sprzedaży energii. Największa liczba porad dotyczyła właśnie dostaw energii, gazu, ciepła, wody, wywozu nieczystości, usług telekomunikacyjnych. Klienci najczęściej zgłaszali reklamacje sprzętu rtv i agd, obuwia i odzieży. Ale zdarzały się też reklamacje usług transportowych (opóźnione loty, uszkodzony bagaż) czy turystycznych.
Do delegatury UOKiK w Łodzi zgłoszona została sprawa ceny zakupu paliwa (benzyny PB 95), która była wyższa w przypadku zakupu przy użyciu karty, o czym firma nie informowała w prawidłowy sposób. Do inspekcji handlowej zgłoszono wątpliwości co do wagi chleba oraz prawidłowości funkcjonowania automyjni
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?