Co zrobić, by prawo było przestrzegane, a ruch odbywał się płynnie, jakie są finansowe i techniczne ograniczenia możliwości budowy infrastruktury? Jak zabrać o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów? Na takie pytania próbowali sobie odpowiedzieć uczestnicy debaty, którą we wtorek (11 czerwca) policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Radomsku zorganizowali w Miejskim Domu Kultury. Najpierw funkcjonariusze mówili o programie „Dzielnicowy bliżej nas” oraz aplikacji Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa. To dwa kanały, które mogą pośredniczyć między mieszkańcami a policją, a które służą m. in. zgłaszaniu nieprawidłowości w organizacji ruchu czy infrastrukturze.
O priorytetach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad związanych z nowymi inwestycjami i zmianami na drogach krajowych mówił Zbigniew Paliński, naczelnik wydziału bezpieczeństwa ruchu drogowego i zarządzania ruchem GDDKiA. Jak podkreśla, Generalna prowadzi inwestycje według planu zatwierdzonego przez ministerstwo, pieniędzy na interwencyjne inwestycje po prostu nie ma.
A interwencji jest wiele. Te dotyczą m. in. ruchu tranzytowego prowadzonego przez miasta. Paliński przypomina, że od 6 lat procedowana jest decyzja w sprawie budowy obwodnicy Radomska, ta ma się pojawić do grudnia 2019, ale potem przyjdzie czas na odwołania i protesty, o inwestycji będzie więc można mówić nie wcześniej niż za 5 lat. Tymczasem sugeruje, by ruch lokalny odbywał się ulicami będącymi w zarządzie gminy i powiatu. Wiele wniosków dotyczy też budowy chodników i ścieżek rowerowych, ale jak tłumaczy przedstawiciel GDDKiA, nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. Wydzielanie ścieżek z jezdni nie jest bezpiecznym rozwiązaniem, a budowa chodników czy nowych ścieżek wiąże się z koniecznością budowy kanalizacji, a to już duże inwestycje.
Wyznaczanie przejść dla pieszych i budowa na nich sygnalizacji to kolejne prośby mieszkańców. I w tym przypadku nie na wszystkie można odpowiedzieć pozytywnie, powodem może być niedostateczna widoczność czy brak oświetlenia. Jak podkreśla naczelnik z GDDKiA, ze statystyk wynika, że bezpieczniej jest w miejscach gdzie nie ma oznakowanych przejść dla pieszych.
O stanie dróg powiatowych mówił Aleksander Broszkowski, naczelnik wydziału zarządzania drogami w starostwie powiatowym w Radomsku. W zarządzie powiatu znajduje się obecnie 429 km dróg , wiele z nich jest w dużym stopniu zdegradowanych, bo nie były remontowane od kilkudziesięciu lat. Brakuje też ścieżek rowerowych i chodników. Niestety powiatu nie stać na to, by modernizować i rozbudowywać infrastrukturę drogową. Inwestycje prowadzone są w miarę możliwości, w miejscach, gdzie remonty są najpilniejsze.
Monika Andrysiak z urzędu miasta Radomska przedstawiła plan rozwoju miejskich ścieżek rowerowych. Obecnie sieć ścieżek jest bardzo skromna, w planach jest utworzenie ścieżek w okolicach miejsce rekreacji m. in. lasu na Suchej Wsi, tężni czy zbiornika na Wymysłówku.
Wzorcowe rozwiązania, które znacznie wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa na ulicach, zaprezentował przedstawiciel Jaworzna. W ciągu ostatnich lat znacznie zmniejszyła się tu liczna kolizji i wypadków, a to za sprawą „niesamochodowej polityki”. W Jaworznie świetnie działa komunikacja miejsca, ruch na drogach uspokojono poprzez zwężenie ulic oraz wyniesienie przejść dla pieszych. To tutaj powstała pierwsza w Polsce velostrada, czyli całkowicie bezkolizyjna droga dla rowerzystów prowadząca do najważniejszych punktów miasta, budowane są też parkingi dla rowerów. Infrastruktura przystosowana jest do możliwości percepcji uczestników ruchu.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?