reklama

Radomszczanie krytykują pomysł zwężenia Jagiellońskiej

Justyna Drzazga-NowińskaZaktualizowano 
Piesi i rowerzyści powinni teraz czuć się o wiele bezpieczniej na ul. Jagiellońskiej fot. Justyna Drzazga-Nowińska
Remont ul. Jagiellońskiej ledwo co się zakończył, a już pojawiły się pierwsze krytyczne opinie.

Zdaniem radomszczan, błędem było m.in. zawężanie szerokiej niegdyś ulicy. - Ufundowali nam "wąskie gardła" i teraz będziemy pewnie stać w korkach... - komentują mieszkańcy.

Tymczasem drogowcy twierdzą, że modernizacja ulicy wykonana została zgodnie z najnowszymi kanonami sztuki drogowej. - Naszym założeniem było uspokojenie ruchu i poprawa bezpieczeństwa, nie tylko dla kierowców, ale też pieszych i rowerzystów - mówi Mariusz Ciemniewski z wydziału zarządzania drogami w Starostwie Powiatowym w Radomsku.

Urzędnicy tłumaczą, że właśnie dla bezpieczeństwa na drodze pojawiły się "wyspy" oddzielające przeciwne pasy ruchu. - Szerokość pasów między wyspami ma 4,5 metra i jest wystarczająca przy takim ruchu, jaki panuje na ul. Jagiellońskiej. Gdyby były szersze, to auta mogłyby ustawiać się obok siebie, a naszym celem było ustawienie ich jeden za drugim. Mamy teraz pasy na wprost i lewoskręty, więc nie ma punktu kolizyjnego i tamowania ruchu - kontynuuje Ciemniewski.

Według drogowców, szeroka droga wcale nie jest bezpieczniejsza. Przypominają, że wcześniej na przejściach dla pieszych na ul. Jagiellońskiej dochodziło do sytuacji, gdy dwa auta jechały obok siebie, a następnie wyprzedzały się. Kierowcy często nie zwracali w ogóle uwagi na pieszych. To na Jagiellońskiej kierowcy urządzali sobie wyścigi.

- Wprowadzone przez nas teraz rozwiązania stosowane są często w krajach zachodnich. Tam pieszy jest najważniejszy. Dawniej, przechodząc przez ul. Jagiellońską, człowiek miał dopokonania aż 14-metrowy odcinek. Teraz przechodzi do połowy ulicy, pokonując 4,5 metra, zatrzymuje się na wyspie i sprawdza, czy może bezpiecznie iść dalej. To bezpieczniejsze - podkreśla Ciemniewski.

Przy wyremontowanym odcinku ul. Jagiellońskiej jest nowy szpital. Widząc zawężoną jezdnię, radomszczanie mają obawy, że karetki na sygnale mogą mieć kłopoty z wyprzedzaniem aut na wysokości wysepek dla pieszych.

- Projektując tę drogę nie braliśmy pod uwagę ruchu karetek, bo nie musieliśmy. Odcinki z wyspami są jednak na tyle krótkie, że między nimi karetka będzie mogła wyprzedzić inne auta. Poza tym na tej ulicy nie ma aż takiego natężenia ruchu, by uprzywilejowany pojazd utknął tam w korku. Dotąd karetki wyjeżdżały na ul. Wyszyńskiego, w samym centrum i sobie radziły - zwraca uwagę Mariusz Ciemniewski.

Jak postępować w przypadku zdarzenia lub wypadku drogowego.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3