Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Seminarium "Odkrywanie Różewicza” w MDK w Radomsku [ZDJĘCIA]

mk
Seminarium "Odkrywanie Różewicza” w Radomsku
Seminarium "Odkrywanie Różewicza” w Radomsku fot. Małgorzata Kulka
Seminarium ph. "Odkrywanie Różewicza” odbyło się 26 września w Miejskim domu Kultury w Radomsku. Spotkanie poprowadziła Joanna Lisiewicz, nauczycielka i znawca teatru.

Seminarium "Odkrywanie Różewicza” odbyło się 26 września w Miejskim domu Kultury w Radomsku. Spotkanie, które poprowadziła Joanna Lisiewicz, nauczycielka i znawca teatru, jest pierwszym punktem programu Różewicz Open Festiwal 2013.

Czytaj także:Różewicz Open Festiwal 2013 tuż, tuż...

W seminarium udział wzięło około trzydziestu nauczycieli z radomszczańskich szkół, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach i metodach omawiania twórczości Różewicza.
- Bardzo inspirujące dla młodzieży jest odwoływanie się do życia, nie tylko do twórczości artysty. W przypadku Różewicza mamy o tyle proste zadanie, że przywołanie Radomska jako jego rodzinnego miasta i pójście jego śladem jest dla uczniów intrygujące - przyznaje Aleksandra Kędra, nauczycielka w I Liceum Ogólnokształcącym w Radomsku. - Refleksje zawarte w poezji Różewicza wynikają z poruszenia doświadczenia cywilizacji XX wieku, a język Różewicza jest prostszy w recepcji bo to język zbliżony do prozy, a to łatwiej trafia do młodzieży.

Joanna Lisiewicz dawała cenne wskazówki, jak skutecznie zachęcić młodzież do czytania poezji i przekonywała, że poezja Tadeusza Różewicza stanowi doskonały kontekst przy omawianiu wszystkich epok literackich czy twórczości innych polskich pisarzy i poetów.
- Mówić o poetach jest trudno, bo poezja nie leży w centrum zainteresowania młodzieży, a szkoła nie pomaga w tym, żeby trafić na teksty Tadeusza Różewicza. Przez lata minimalizuje się ilość tekstów, które pojawiają się w podręcznikach szkolnych, a podstawa programowa daje dużą dowolność - mówi Joanna Lisiewicz

Prowadząca radziła, by pokazać pisarza przede wszystkim jako człowieka.
- Proponuję żeby zaczynać rozmowy o poezji, o literaturze, od rozmowy o człowieku, ponieważ młodzież w większości ma takie przekonanie, że poeta jest pomnikowy, że to ktoś bardzo odległy od bieżącego realnego życia. A tak nie jest. Taka metoda pracy, że by wychodzić od rozmowy o literaturze jako o historii myśli człowieka i o pisarzu jako o człowieku bardzo ułatwia późniejszą pracę dydaktyczną na konkretnych tekstach literackich - .tłumaczy.

Joanna Lisiewicz zachęcała do sięgania po lekturę Różewicza przy każdej okazji. - Różewicz jest bardzo prawdziwy w tym, jak patrzy na świat, jak go opisuje, jak go komentuje. A komentarze Różewicza są błyskotliwe, są bardzo punktujące to, co jest naprawdę ważne. Komentuje to co widzi w sposób niezwykle celny, uczciwy i bardzo uniwersalny - mówi

- Dzisiejsze spotkanie było bardzo inspirujące i na pewno kilka pomysłów wykorzystam podczas lekcji - przyznała po spotkaniu Aleksandra Kędra.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radomsko.naszemiasto.pl Nasze Miasto