Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Umowa na budowę odcinka „A” autostrady A1 podpisana w Dąbrowie pod Kamieńskiem [ZDJĘCIA, FILM]

mk
Umowa na budowę odcinka „A” autostrady A1 została podpisana w poniedziałek (30 lipca) w Dąbrowie pod Kamieńskiem. Odcinek od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Południe” jest pierwszym z czterech na terenie województwa łódzkiego, jakie zostały do wybudowania.

W poniedziałek (30 lipca) w Dąbrowie pod Kamieńskiem została podpisana umowa na budowę odcinka „A” autostrady A1. W uroczystości uczestniczył m. in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Autostrada A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinająca całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej oraz priorytetowego projektu „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”.

- To wyjątkowa chwila, bo chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważny jest ten odcinek drogi. Cieszę się, że ta autostrada będzie wzmacniała szybkie ciągi komunikacyjne wokół Łodzi. Myślę, że cały region na tym skorzysta. Polityka jest sztuką realizowania celów wynikających z potrzeb obywateli... i właśnie dzisiaj oczekiwana przez obywateli inwestycja rozpoczyna fazę realizacji - mówi poseł Waldemar Buda.

Po zakończeniu budowy autostrada utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic, co ułatwi dostęp do polskich portów z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój gospodarki i to zarówno w ujęciu lokalnym, jak i ogólnokrajowym.

- Rząd dotrzymuje słowa. Złożyliśmy deklarację, że autostrada A1 będzie uzupełniona o ten newralgiczny odcinek 81 km. Przed tygodniem mówiliśmy, że rozpoczynamy realizację docinka od strony województwa śląskiego, dzisiaj jesteśmy na odcinku „A” od strony Łodzi. Myślę, że w 2022 roku autostrada A1, będąca kręgosłupem sieci drogowej w Polsce, wreszcie połączy polskie porty z południem Europy. Droga ta przyczyni się też do zdynamizowania rozwoju regionów przez które przebiega - mówi minister Andrzej Adamczyk. - Przed nami niełatwy czas, bo autostrada na tym odcinku będzie realizowana w istniejącym korytarzu, a to będzie czyniło kłopoty... Ale kiedy one się skończą, będzie to droga bezpieczna, przewidywalna i komfortowa, bo takie w końcu muszą być polskie drogi.

Odcinek „A” o długości blisko 15,9 km od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Piotrków Trybunalski Południe” (z węzłem) jest pierwszym z czterech odcinków na terenie województwa łódzkiego, jakie zostały do wybudowania.

Wykonawcą kontraktu w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” jest konsorcjum firm: Budimex – Strabag. Przewidywany czas realizacji to 32 miesiące od chwili podpisania umowy, do czego należy doliczyć okresy zimowe (15 grudnia – 15 marca), co nie dotyczy czasu przeznaczonego na projektowanie.
- Od tej pory zarówno zamawiający jak i wykonawca, powinni stanąć po jednej stronie. Od tej pory solidarnie będziemy odpowiadać za powodzenie tej inwestycji. Liczę że ta współpraca będzie modelowa, że będziemy pracować w atmosferze konstruktywnego sporu – mówi Jacek Gryga, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa autostrada (o dwóch jezdniach po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny), będzie biegła w śladzie istniejącej drogi. Nowością będzie nawierzchnia betonowa i fakt, że węzeł ” Piotrków Trybunalski Zachód” zyska nowe relacje skrętne. Dodatkowo będzie można skręcić z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy na Łódź, co dotychczas nie było możliwe.

Koszt przedsięwzięcia to ok. 478,9 mln zł.

Zobacz film z uroczystego podpisania umowy:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radomsko.naszemiasto.pl Nasze Miasto