reklama

Zmiany planów po rezygnacji Autostrady Południe z budowy A1

Jacek DrożdżZaktualizowano 
- Trasę od ronda dzieli 200 m - pokazuje Robert Zakrzewski
- Trasę od ronda dzieli 200 m - pokazuje Robert Zakrzewski fot. Jacek Drożdż
Informacje o zmianie firmy budującej autostradę A1 mogą wyjść paradoksalnie miastu na dobre. Dlaczego?

Chodzi o budowę łącznika między autostradowym węzłem Radomsko a już istniejącym rondem Osterloffa w strefie ekonomicznej, przy miejskiej ulicy Unii Europejskiej.

Rondo i ulica były bowiem budowane z myślą o przejęciu samochodów zjeżdżających z trasy szybkiego ruchu. Kilka miesięcy temu okazało się jednak, że firma, która otrzymała koncesję na budowę autostrady, postanowiła ominąć drogi wybudowane przez miasto i poprowadzić swój szlak, wzdłuż A1, kilkaset metrów od już istniejących dróg miejskich.

Od jesieni trwały rozmowy władz Radomska z koncesjonariuszem i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, by łącznik został poprowadzony od autostrady do ronda Osterloffa.

- Autostrada Południe argumentowała, że nie może wybudować tego łącznika, bo decyzja lokalizacyjna i pozwolenie na budowę zostały wydane dla nowo zaplanowanej drogi biegnącej wzdłuż A1 - przypomina negocjacje Robert Zakrzewski, wiceprezydent Radomska. - Padał również argument, że taki przebieg łącznika, od autostrady do ronda, został zaplanowany dawniej, gdy A1 miała być budowana przez generalną dyrekcję.

Tymczasem sytuacja sama się rozwiązała, ponieważ A1 nie będzie budowana przez Autostradę Południe, kontrolowaną przez hiszpańskie koncerny budowlane, a prawdopodobnie przez GDDKiA.

Jeśli tak rzeczywiście się stanie, to generalnej dyrekcji również powinno zależeć na tym, by łącznik "wchodził" w rondo. Jedną z ulic dochodzących do niego jest bowiem ulica Unii Europejskiej, która za kilka lat zostanie drogą krajową. - To byłoby naturalne połączenie dwóch ulic nadzorowanych przez GDDKiA - mówi wiceprezydent. - Ważne są również względy finansowe. Budowa łącznika jest znacznie tańsza niż budowa drogi przy autostradzie. Rondo od A1 dzieli niewiele ponad 200 metrów. Poza tym to my przeprowadzimy znaczną część inwestycji: zaprojektujemy łącznik, wykupimy grunty pod drogę oraz wystąpimy o decyzje lokalizacyjne i środowiskowe.

Na przygotowanie projektu łącznika miasto zarezerwowało w budżecie 70 tys. zł. Te pieniądze zostaną wydane w tym roku. Kolejnym krokiem będzie zdobycie terenów pod drogę.

- Myślimy nie tyle o wykupie, co zamianie. W strefie ekonomicznej działki miejskie sąsiadują z prywatnymi i jest szansa, że wszystko odbędzie się bezkosztowo - wyjaśnia Zakrzewski. - Oszacowaliśmy, że jeśli chodzi o teren, przez który łącznik miałby przebiegać, naszych gruntów na zamianę powinno wystarczyć.

Teraz magistrat czekają negocjacje z GDDKiA. Do pierwszych rozmów już zresztą doszło. - Przypomnimy się znowu za jakiś czas i mam nadzieję, że nasz projekt zyska aprobatę - dodaje wiceprezydent.

Jak postępować w przypadku zdarzenia lub wypadku drogowego.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3