Uwaga na oszustów sprzedaży energii elektrycznej!
Każdy chciałby płacić mniej za energię elektryczną. Niestety przypadków oszustw jest coraz więcej, dlatego powinniśmy zachować szczególną czujność, gdy do naszych drzwi pukają akwizytorzy z atrakcyjną ofertą sprzedaży energii elektrycznej, bo mogą to być zwykli naciągacze.
Sztuczki nieuczciwych przedstawicieli. Informują klientów, że:
są pracownikami „elektrowni” czy „zakładu energetycznego”, co wielu osobom – zwłaszcza starszym – kojarzy się z wiarygodnym sprzedawcą energii,
mówią, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę, a legitymują się fałszywymi plakietkami z nazwą firmy,
celem wizyty jest sprawdzenie prawidłowości działania licznika energii elektrycznej,
mówią, że zmiana sprzedawcy to wymóg Unii Europejskiej,
kuszą niższymi rachunkami za energię elektryczną,
twierdzą, że nastąpiła zmiana nazwy dotychczasowego sprzedawcy energii elektrycznej.
Jak wygląda wizyta nieuczciwego przedstawiciela? Przede wszystkim proszą o wskazanie miejsca, w którym jest licznik. Często żądają od klienta okazania ostatniego rachunku za energię elektryczną, okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu z danymi osobistymi oraz żądają podpisania przedłożonych dokumentów. Wszystkie pokazane dokumenty fotografują!
Uwaga! Jeżeli nawet klient odmówi podpisania dokumentów, okazuje się, że podpis na umowie został sfałszowany. Wniosek jest taki, że nie powinniśmy okazywać dokumentów zawierających dane osobowe. Dokumenty z danymi osobowymi można okazać w biurze firmy.
GDY ZDECYDUJEMY SIĘ NA ZMIANĘ SPRZEDAWCY, ZWRÓĆMY UWAGĘ NA:
Ogólny koszt, gdyż cena energii może być mniejsza, ale:
bardzo często jest naliczana dodatkowa opłata handlowa, której wcześniej nie mieliśmy,
naliczane jest dodatkowe ubezpieczenie (składka).
PAMIĘTAJMY!
nie podpisujemy dokumentów bez dokładnego przeczytania ich treści,
jeżeli zdecydujemy się na zmianę sprzedawcy, zadbajmy, abyśmy otrzymali komplet dokumentów, w tym wzoru odstąpienia od umowy,
sprawdzajmy kompletność dokumentów np. czy jest cennik.
ODSTĄPIENIE OD UMOWY ZAWARTEJ POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA
od umowy można odstąpić w terminie 14 dni — bez podawania przyczyn i bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji. Możemy to zrobić w formie pisemnej, wysyłając list polecony za potwierdzeniem odbioru. Forma ustna to brak dowodu na odstąpienie od umowy. Należy zachować kopię oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a o odstąpieniu poinformować swojego dotychczasowego sprzedawcę,
odstąpienie po upływie terminu 14 dni skutkuje naliczeniem kary za przedwczesne rozwiązanie umowy.
Uprzedźmy osoby starsze w naszych rodzinach, aby były czujne, a przed podpisaniem dokumentów najpierw wykonały telefon do dostawcy energii, by potwierdzić, czy faktycznie akwizytor nie jest oszustem.
Informacja: Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?